בצו: חברות הקנאביס ימסרו לממשלה מידע על רווחיות, מכירות ומחירים

משרדי האוצר והבריאות פרסמו לראשונה צו שמחייב החל מהשבוע הבא את העוסקים בענף הקנאביס הרפואי למסור לממשלה מידע מדויק אודות נתוני המכירות, המחירים והרווחיות שלהם. המטרה המוצהרת: לבדוק האם ישנו צורך בהטלת פיקוח מחירים וקביעת מחירי-גג

זה לקח 3 שנים ובסוף זה קרה: שרי האוצר והבריאות פרסמו השבוע צו שמחייב את חברות הקנאביס הרפואי לדווח לממשלה מדי חודש בחודשו, אודות נתוני המכירות, המחירים והרווחיות של מוצרי קנאביס, חומרי גלם למוצרי קנאביס ושירותים הנוגעים לקנאביס. מטרת הצו המוצהרת היא לבדוק האם יש צורך בקביעת מחירי-גג לכל מוצר ושירות. כלומר – בשלב זה לא מדובר בפיקוח מחירים, אלא בצו לקבלת נתונים בלבד.

על פי הצו (PDF), החל מחודש אוגוסט 2023, החל מהשבוע הבא, כל החברות העוסקות בתחום הקנאביס יחוייבו לדווח מידע זה עד ה-5 בכל חודש, בנוגע לחודש הקודם, ועד 31 ביולי בכל שנה, בנוגע לשנה הקודמת. בנוסף, החברות נדרשות לדווח באופן רטרואקטיבי חד-פעמי אודות רווחים ומכירות לגבי החודשים נובמבר-דצמבר 2020, מרץ-אפריל 2021, וכל חודש מאז יולי 2021 עד היום.

הצו מפרט עוד כי מי שיחוייב במתן דיווח הם למעשה כל החוליות בשרשרת-הערך, כאשר כל אחת מהן תדווח כמה היא מוכרת ובאילו מחירים לחוליה הבאה אחריה. על פי הצו, יחוייבו בתי מרקחת, בתי מסחר, מפעלים, חוות, יבואנים ומשנעים, הן לגבי כמויות שנמכרו והן לגבי כמויות שיוצרו/נופקו ולא נמכרו.

מגדל קנאביס ישראלי בחוות קנאביס רפואי (צילום: פלאש90)
מגדל קנאביס בחוות “פלאנטיס” ברמת הגולן (צילום: פלאש90)

כאמור, כבר יותר משלוש שנים מנסים משרד הבריאות והיק”ר לקבוע האם יש מקום למחיר מרבי על מוצרי קנאביס רפואי, בעיקר מכיוון שעם הטמעת רפורמת הקנאביס הרפואי בשנת 2020 והמעבר למודל של מכירה בבתי מרקחת, זינקו מחירי הקנאביס לשיאים שטרם נראו קודם – בין היתר עקב מיעוט היצע ותחרות בשוק, וקצב גידול אדיר במספר הלקוחות ובביקוש.

עם זאת, מאז אותם ימים השתנה השוק משמעותית: מצד אחד הביקוש ירד לאחר שהצמיחה במספר המטופלים, הלקוחות, קטנה, עד כדי כך שהמספר עולה בכ-100 מטופלים בחודש בלבד לעומת כ-3,000 בחודש לפני שנתיים. מנגד, ההיצע גדל משמעותית לאחר ש”שחקנים” חדשים רבים נכנסו לפעילות בתחום. התוצאה: ירידה חדה במחירי הקנאביס הרפואי, עד לשפל של כל הזמנים.

למשל, לצד מבצעים בסגנון 1+1 וכד’, ניתן למצוא גם מחירים זולים ללא תנאים שעומדים על 50-100 ש”ח לאריזה של 10 גרם, כלומר 5-10 ש”ח לגרם בלבד. לעתים, במקרים של מוצרים לקראת פגות-תוקף, המחיר יורד עד 10 ש”ח לאריזת 10 גרם בלבד, כלומר 1 שקל לגרם. ישנם גם זנים יקרים בקטגוריות הגבוהות שמחירם יכול להגיע גם עד כ-40 שקל לגרם, אך בשורה התחתונה בישראל ניתן כיום למצוא קנאביס חוקי במחיר הנמוך בעולם.

כזכור, עוד בשנת 2020 ביקש משרד הבריאות את המידע מהחברות, בתחילה באמצעות מכתב ששלח מנהל היק”ר, ממנו הוא חזר בו לאחר התנגדות העוסקים. בשנת 2021 קבעו חברי ועדת המחירים של משרד האוצר כי על העוסקים למסור מידע זה, ומנהל היק”ר פנה עקב כך לעוסקים שוב, אך אלה סירבו שוב. רק בשנה שעברה, אוגוסט 2022, הוחלט סופית לחייב זאת בצו, שכעת נכנס לתוקף לראשונה.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר